Translate

duminică, 4 martie 2018

                

                                   Am vazut cerul deschis                                                                                                                Apoc.  cap. 19 :11-16

                                                                     - II -


          Christian Briem


     2.5     Ostirile din cer

     Vizionarul intrerupe acum pentru un moment descrierea aspectului judiciar al lui Hristos, pentru a se indrepta spre cei care-L urmeaza.

               "Si ostirile din cer Il urmau pe cai albi, imbracate in in subtire, alb si curat" (19:14).

     Ostirile sunt vazute in cer, si ele urmeaza acum ca un cortegiu imens, pe cavalerul asezat pe calul alb. Putem trage concluzia ca ele vor participa la victoria triumfala a Imparatului imparatilor. Cand L-am vazut pe Domnul Isus avand Numele de "Credincios si Adevarat" asezat pe calul alb (19:11), nu am vazut pe nimeni impreuna cu El. Dar acum, avand Numele de "Cuvantul lui Dumneze", putem vedea si pe altii care Ii sunt asociati. Cine sunt ei? Cine sunt aceste trupe carora Domnul le permite sa participe la triumful Lui? Este vorba despre multimi mari de ingeri care sunt in cer?


     2.5.1     Ingerii

     Cuvantul lui Dumnezeu arata foarte clar ca ingerii Il vor insoti pe Domnul Isus, atunci cand El va apare ca sa faca judecata.

               "Pentru ca Fiul Omului va veni in gloria Tatalui Sau, cu ingerii Sai, si atunci va da fiecaruia dupa faptele lui"  (Mt. 16:27)

     La fel este spus in descrierea judecatii celor vii in Matei 25:

               "Dar, cand va veni Fiul Omului in gloria Sa, si toti ingerii cu El, atunci va sedea pe tronul glorie Sale" (Mt. 25:31).

     Putem observa in cele doua citate, ca Domnul Isus este de fiecare data numit "Fiul Omului, si impreuna cu El, dupa cum vedem, isi fac aparitia si ingerii. La fel este si in Matei 13:41. Ingerii au deci o relatie speciala cu El, care este Cap peste toate lucrurile. Si atunci cand este vorba de exercitarea judecatii, ingerii apar intotdeauna in prim plan. Dar in versetul nostru din Apoc. 19, El este "Cuvantul lui Dumnezeu", ceea ce indica faptul ca El este gata sa-L faca cunoscut pe Dumnezeu, in gloria Sa, pe calea judecatii. Si pentru aceasta El Se asociaza, in harul Sau, cu altii.
     Chiar daca ingerii i-au parte la acest eveniment, nu ei sunt cei care se vad in aceasta relatie speciala cu El, ci acestia sunt sfintii - deci oameni, care au parte de prima inviere, si care acum raman in cer cu trupuri glorificate. Al patrulea Nume al Domnului - "Imparat al imparatilor si Domn al domnilor" - care apare in acest paragraf, permite sa tragem concluzia ca, atunci cand este vorba de ostiri, nu este vorba aici de ingeri, ci de sfinti glorificati.


     2.5.2     Chemati

     Aceasta interpretare este bazata pe alte doua considerente. In cap. 17 vedem ca fiara si imparatii care ii sunt aliati lupta impotriva Mielului (v. 14). Mielul ii va invinge. De asemenea, vedem acolo alte persoane care stau alaturi de "Domnul domnilor si de Imparatul imparatlor". Ei sunt descrisi ca fiind "chemati" si "alesi" si "credinciosi". Este adevarat ca Scriptura face mentiune de "ingeri alesi" (1 Tim. 5:21), dar titlurile de "chemati" si "credinciosi" nu pot fi atribuite decat oamenilor.
     " Chemati" inseamna ca Dumnezeu a chemat pe cineva, in harul Sau, afara dintr-o anumita stare, in general de jos, pentru a-l aseza intr-o stare mult mai inalta. Aceasta este ceea ce El a facut in mod efectiv pentru credinciosi, si ei sunt numiti de mai multe ori "chemati" sau "sfinti chemati". Referitor la ingeri, fie ca si-au pastrat starea initiala sau au cazut, ei nu sunt obiectele chemarii lui Dumnezeu.
     Sub acest aspect, este interesant de subliniat ca, chiar si primul om in gradina Edenului, in starea de inocenta, nu era obiectul unei chemari a lui Dumnezeu. In plus, la ce ar fi putut sa-l cheme? L-a asezat in gradina Eden in mod special pentru ca s-o lucreze si s-o pazeasca (Gen. 2:15). El ar fi trebuit sa ramana asa. Dar omul a falimentat si a cazut in pacat. Deci, acesta este un act de har, pur si de neimaginat, ca Dumnezeu S-a folosit de ocazia pacatului omului pentru a-l scoate din starea sa nenorocita si a-l aduce in prezenta Sa.


     2.5.3     Haina de in subtire, alb si curat

     Al doilea gand se refera la imbracamintea de in subtire, alb si curat, cu care sunt imbracati cei care fac parte din aceste ostiri. Ne este spus, in legatura cu sotia Mielului, ca hainele de in subtire sunt faptele drepte (lit. "dreptatile") ale sfintilor (Apoc 19:8). Devine deci foarte clar ca aici este vorba de sfintii ceresti, si nu doar de sotia Mielului, ci, de asemenea, putem presupune, de cei care sunt invitati la nunta - deci de toti sfintii inviati si glorificati in cer din acea perioada (*).

     (*) Aceasta va fi implinirea profetiei lui Enoh: "Iata, a venit Domnul cu zecile de mii de sfinti ai Sai, ca sa faca judecata impotriva tuturor" (Iuda 14). Putem deduce din acest pasaj, ca toti credinciosii, din Vechiul si din Noul Testament, care erau, mai inainte, reprezentati prin simbolul celor "douazeci si patru de batrani", vor face parte din alaiul Domnului.

     Ne gandim noi uneori in inimile noastre, ca intr-un anumit sens ne confectionam noi insine, deja aici jos pe pamant, "haina" pe care o vom purta intr-o zi in gloria cerului? Acestea sunt "faptele drepte" ale sfintilor, care vor fi facute prin puterea Duhului lui Dumnezeu in timpul vietii lor pe pamant, si cu care ei vor fi imbracati atunci, acolo. Aici nu este vorba despre dreptatea lui Dumnezeu, ci de dreptatile sfintilor. Ne gandim, fara sa vrem, la pasajul din Evrei 6:10: "Pentru ca Dumnezeu nu este nedrept, ca sa uite lucrarea voastra si dragostea pe care ati aratat-o pentru Numele Sau, intrucat ati slujit sfintilor". Nu, Dumnezeu nu va uita sa rasplateasca. Noi am putea sa uitam, si chiar este bine sa uitam uneori. Dar El nu va uita niciodata!
     Inima noastra bate mai repede, atunci cand ne gandim, ca si noi, rascumparatii din timpul harului, Il vom urma pe Domnul Isus iesind din cerul deschis, pe cai albi? Vom fi atunci, nu doar martori, ci participanti la biruinta Sa glorioasa. El Se va arata atunci, impreuna cu noi, inaintea lumii. El va fi in fruntea alaiului - El, "cel mai glorios dintre toti". Noi Il vom urma pe cai albi, si vom purta haina de in subtire, alb si curat, vazuta de toti. Atunci Domnul va fi glorificat in sfintii Sai si admirat in toti cei care au crezut (2 Tes. 1:10). Iata scopul Sau cu noi, preaiubitilor! El ar dori ca cei care L-au insotit in lepadarea Sa, sa-L insoteasca, de asemenea, in gloria Sa si in executarea judecatii Sale. Viata noastra este ascunsa inca impreuna cu Hristos in Dumnezeu. "Cand Se va arata Hristos, care este viata noastra, atunci veti fi aratati si voi, impreuna cu El, in glorie" (Col. 3:4). Este ceea ce gasim aici.
     Mai mult, se pare ca avem si in 2 Tes.1 cele doua grupe de sfinti, pe de-o parte credinciosii din Vechiul Testament ("sfintii") si pe de alta parte rascumparatii din timpul harului ("cei care au crezut") (*). Ostirile din Apocalipsa 19 sunt alcatuite din aceleasi doua grupe. Ei au fost reprezentati impreuna, mai inainte, in imaginea celor "douazeci si patru de batrani"; totusi, aceasta a trebuit sa fie apoi abandonat, deoarece trebuia sa se faca distinctie intre "sotia" si "invitati" (19:7,9). Pentru acest motiv simbolul celor douazeci si patru de batrani nu mai este folosit dupa nunta Mielului, care este mentionata in cap. 19:7-10).

     (*) Sfintii Vechiului Testament au crezut si ei de asemenea, este clar, dar este adaugat : "pentru ca marturia noastra fata de voi a fost crezuta", ceea ce se raporteaza la credinciosi din timpul harului, la tesaloniceni.


     2.5.4     Judecata va fi facuta de catre sfinti?

     L-am vazut pe Domnul Isus imbracat cu o haina inmuiata in sange (19:13). Se poate observa ca ostirile ceresti , imbracate in in subtire, alb si curat, nu au sange pe imbracamintea lor. Aceasta vrea sa spuna ca sfintii ceresti nu vor participa direct la executarea judecatii. Aceasta este doar lucrarea Domnului. Tatal a dat toata judecata Fiului, "pentru ca toti sa-L onoreze pe Fiul, dupa cum Il onoreaza pe Tatal" (Ioan 5:22, 23).
     Totusi, Domnul va incredinta executarea judecatii ingerilor, cei puternici in tarie, care implinesc cuvantul Sau (Ps. 103:20, 21). Atunci cand Domnul Isus vorbeste, in Matei 13, despre sfarsitul veacului, El adauga: "Fiul Omului va trimite pe ingerii Sai si ei vor aduna din Imparatia Sa toate prilejurile de poticnire si pe cei care practica nelegiuirea si ii vor arunca in cuptorul de foc; acolo va fi plansul si scrasnirea dintilor" (v. 41, 42). Domnul va trimite deci pe ingeri, si ei vor executa judecata.
     Dar se obiecteaza, de multe ori, ca este scris: "Nu stiti ca sfintii vor judeca lumea?" (1 Cor. 6:2). Cu siguranta, si noi ii vom judeca chiar si pe ingeri. Dar aceasta are mai mult caracterul "sesiunii juduciare" a Domnului. Noi vom fi, intr-un fel, insotitorii Sai; El ne va face sa luam parte la guvernarea Sa, la inceput si in timpul Imparatiei pe pamant. Nu stim in detaliu cum va avea loc acest lucru. Dar cele douasprezece porti - fiecare dintr-o singura perla - ale cetatii ceresti, Ierusalimul (cap. 21), ne ofera cateva clarificari: Sentinta va fi pronuntata in cer prin Adunarea glorificata, si ingerii vor transmite mesajul pe pamant. Credinciosii au experimentat harul fara margini al lui Dumnezeu (in special cei din timpul harului) pana acolo incat nu par a fi calificati pentru a exercita judecata. Nu ei vor fi instrumentele de care Se va folosi Dumnezeu pentru implinirea judecatii. Acestia sunt mai degraba ingerii. Dar judecata, ca atare, va veni de la Domnul Isus Insusi. Aceasta ne conduce direct la versetul care urmeaza, in care descrierea Domnului Isus, ca Judecator al pamantului, este reluata.


     2.6     Judecatorul pamantului

          "Si din gura Lui iesea o sabie ascutita cu doua taisuri, ca sa loveasca natiunile cu ea; si El le va pastori cu un toiag de fier; si El va calca teascul vinului furiei maniei lui Dumnezeu Cel Atotputernic. Si are un nume scris pe haina si pe coapsa Lui: Imparat al imparatilor si Domn al domnilor" (Apoc. 19:15, 16).

     Evenimentele violente sunt rezumate aici in cateva propozitii - convulsiile pe care pamantul nu le-a vazut niciodata inainte: venirea Domnului pentru judecata, revarsarea maniei lui Dumnezeu peste orice rau, stabilirea tronului lui Hristos si a guvernarii Sale, supunerea tuturor imparatilor si a tuturor natiunilor de pe pamant sub stapanirea Acelui care ocupa locul suveranitatii absolute pe pamant. Aceasta este implinirea completa a Ps. 2.


     2.6.1     Distrugerea (sau zdrobirea) prin suflarea gurii Sale

     Mai intai ne este spus ca o sabie ascutita cu doua taisuri iesea din gura Acelui care sedea pe calul alb. Sa subliniem ca in acord cu ceea ce deja a fost spus, aceasta sabie nu iese decat din gura Sa, nu din gura celor care Il urmeaza pe cai albi, iesind din cer. Aceasta sabie ascutita cu doua taisuri este un simbol al sfantului Sau Cuvant, dupa Evrei 4:12, 13: "patrunzand pana la despartirea sufletului si a duhului, a incheieturilor si a maduvei, si in stare sa judece gandurile si intentiile inimii. Si nicio faptura nu este ascunsa inaintea Lui, ci toate sunt goale si descoperite inaintea ochilor Aceluia cu care avem a face".
     Avand acest verset inaintea noastra, intelegem ca judecata Domnului, din acea zi, nu va fi exercitata orbeste. Este suficient numai un singur cuvant din gura Lui, pentru a-i dobori la pamant pe vrajmasii Sai, si de a-i nimici (conf. Ioan 18:6). Cand ceva sau cineva nu corespunde gandurilor Sale, este suficient ca Domnul Isus sa rosteasca un cuvant pentru a elimina definitiv ceea ce este impotriva Lui. Dar judecata Sa va fi in intregime in conformitate cu Cuvantul Sau si va corespunde conditiei in care se gaseste omul. Intr-un cuvant : va fi o judecata dreapta.
     Nimeni nu se poate impotrivi puterii Cuvantului Sau in judecata. Prin el va lovi natiunile. Isaia a spus: "va lovi pamantul cu nuiaua gurii Lui, si-l va ucide pe cel rau cu suflarea buzelor Sale" (Is. 11:4). Profetul Tefania spune: "Pentru ca hotararea Mea este sa adun natiunile, sa strang imparatiile, sa-Mi vars furia asupra lor, toata mania Mea aprinsa; pentru ca tot pamantul va fi mistuit de focul geloziei Mele" (Tef. 3:8). Se poate remarca deja aici ca Domnul Isus il va nimici, de asemenea, pe "cel faradelege", Antihristul, "prin suflarea gurii Sale" (2 Tes. 2:8). Totusi, nu vom gasi descrierea decat in paragraful urmator (Apoc. 19:20), sub imaginea "falsului profet".
     Exista printre cititori cineva care inca nu se apleaca in fata puterii Cuvantului Sau? Desi Cuvantul Sau detine si pretinde totdeauna autoritatea absoluta, El vorbeste totusi, astazi inca, intr-un duh de har, si te cheama sa vii la El cu pacatele tale. El este cel care te va scapa de mania care vine (1 Tes. 1:10). Dar, odata ce ziua de manie a sosit, nu va mai fi mantuire pentru cei care au auzit Cuvantul Sau si care nu au primit dragostea adevarului (2 Tes. 2:10-12). Cuvantul Sau ii va ajunge fara mila - pentru judecata. "Pe cine Ma respinge pe Mine si nu primeste cuvintele Mele, are cine sa-l judece: Cuvantul pe care l-am spus, acela il va judeca in ziua de apoi" (Ioan 12"48).


     2.6.2     El le va pastori cu un toiag de fier

     Ne este spus apoi ca Hristos va pastori natiunile cu un toiag de fier. "Toiagul de fier" vorbeste de caracterul absolut si inflexibil al guvernarii Sale. Aceasta este evident o referire la Psalmul 2, versetele 8 si 9: "Cere-Mi si-Ti voi da natiunile de mostenire si marginile pamantului in stapanire: Tu le vei zdrobi cu un toiag de fier, le vei sfarama ca pe vasul unui olar". Mi se pare totusi, ca actul de a "pastori" cu un toiag de fier nu caracterizeaza numai supunerea initiala a natiunilor razvratite, ci, de asemenea, intreaga Sa guvernare peste ele. In acest sens El va fi, de asemenea, "Pastorul" lor. Dupa ce a executat judecata peste vrajmasii Sai, Se va aseza pe tronul Sau, si va "pastori" natiunile care vor fi crutate de judecata, - le va guverna. Dreptatea si judecata vor fi temelia tronului Sau (Ps. 89:14), si orice rau va fi pedepsit.
     Autoritatea si puterea Sa vor fi universale, si se vor extinde peste toate natiunile. Guvernarea va fi atunci, in mod efectiv, pe umarul Lui (Is. 9:6). Si atunci cand judecatile Sale vor lovi pamantul, locuitorii lumii "vor invata dreptatea" (Is. 26:9). Acesta este in mod expres scopul tuturor judecatilor Sale. Cat de mult ne invioreaza acest gand, cand luam in considerare severitatea acestor judecati care ne sunt prezentate aici! Descrierea acestui timp al guvernarii Sale nu ni se da decat in cap. 20 din Apocalipsa. Credinciosii vor lua parte la aceasta guvernare, caci Domnul promite invingatorului din Tiatira - nu sabia, ci - toiagul de fier: "Si celui care invinge si celui care pazeste pana la sfarsit lucrarile Mele, lui ii voi da autoritate peste natiuni; si le va pastori cu un toiag de fie, cum sunt zdrobite vasele de lut, dupa cum am primit si Eu de la Tatal Meu" (Apoc. 2:26, 27). Si despre "fiul de parte barbateasca" (Hristos), pe care femeia (Israel) il va naste, este spus: "... El va pastori toate natiunile cu un toiag de fier" (Apoc. 12:5).
     Nu este aceasta o incurajare pentru noi toti, de a gandi la ziua puterii Sale, si sa stim ca vom putea sa-L insotim pe Domnul nostru in acea zi, atunci cand Isi va pune in valoare, cu putere, drepturile Sale asupra acestui pamant? Noi cunoastem, in mod evident, binecuvantari mult mai inalte. Dar gandul ca intr-o zi orice genunchi se va pleca inaintea Lui, ne umple de bucurie, acum cand El este inca lepadat.


     2.6.3     El va calca teascul

     Avem trei simboluri ale judecatii in versetul nostru:

          - o "sabie ascutita", pentru o condamnare imediata;
          - un "toiag de fier" pentru o guvernare dreapta si inflexibila;
          - "teascul vinului" furiei maniei lui Dumnezeu, pentru judecata celor vinovati.

     Actul de a calca strugurii in teascul furiei maniei Dumnezeului Atotputernic, este lucrarea exclusiva a Domnului (*). Aceasta este executarea judecatii lui Dumnezeu peste orice rau, peste cei nelegiuiti - judecata Celui care a zis: "A Mea este razbunarea". "Pentru ca ziua razbunarii era in inima Mea si venise anul celor rascumparati ai Mei. Si Ma uitam si nu era nimeni care sa ajute; si Ma miram ca nu era nimeni care sa sprijine: de aceea, bratul Meu Mi-a adus salvare si furia Mea M-a sprijinit. Si am calcat popoarele in mania Mea si le-am imbatat in furia Mea si le-am varsat sangele pe pamant" (Rom. 12:19 ; Is. 63:4-6). Acestea sunt cuvintele profetice ale Domnului, raspunsul Sau, intr-un fel, la intrebarea din versetul 2: "De ce Iti este haina rosie si vesmintele Tale ca ele celui care calca in teasc?".

     (*) Acest gand este subliniat in continuare de insistenta pronumelui personal "El": "... si El va calca teascul ... "

Am mentionat deja caracterul "judecatii teascului" (sau: razbunarii) care difera de "judecata secerisului", atunci cand ne-am ocupat de haina inmuiata in sange. "Secerisul" este o judecata discriminatorie, graul este adunat in granar. Dar "teascul' vorbeste despre furia lui Dumnezeu la nivel global impotriva raului si de executarea unei judecati drepte impotriva lui. Gasim deja aceasta judecata in cap. 14, unde se pare ca se refera in special la raul religios.
     Faptul ca va fi o zi de razbunare trebuie, astazi, sa ne retina de a ne razbuna singuri, si de a ne cauta singuri drepturile noastre. "Nu va razbunati singuri, preaiubitilor, ci dati loc maniei (maniei Lui), pentru ca este scris: "A Mea este razbunarea, Eu voi rasplati", spune Domnul" (Rom. 12:19). Sa ne amintim intotdeauna ca exista Unul care, intr-o zi, va pune toate lucrurile la adevaratul lor loc si va razbuna orice nedreptate! Razbunare nu se afla in mana noastra. Dumnezeu singur are autoritatea si puterea absoluta de a o face. Dumnezeu a adresat acest mesaj celor credinciosi din Tesalonic : "... de vreme ce este drep inaintea lui Dumnezeu sa dea in schimb necaz celor care va necajesc; si voua, care sunteti necajiti, odihna cu noi, la descoperirea Domnului Isus din cer, cu ingerii puterii Sale, intr-o flacare de foc, aducand razbunare peste cei care nu-L cunosc pe Dumnezeu si peste cei care nu asculta de Evanghelia Domnului nostru Isus Hristos" (2 Tes. 1:6-8). Sa asteptam aceasta zi cu credinta!


     2.6.4     Imparat al imparatilor si Domn al domnilor

     Acest al patrulea Nume care se gaseste in paragraful pe care il cercetam, Domnul Isus Il poarta pe haina si pe coapsa Lui. "Haina" Lui - ceea ce fiecare poate vedea despre El - vorbeste despre caracterul Sau oficial in aceasta lume; si titlurile, pe care El le adopta acum pe scena pamanteasca, exprima stapanirea Sa universala: "Imparat al imparatilor si Domn al domnilor". Coapsa este de obicei locul unde se poarta sabia (Ps. 45:3). Dar in cazul Domnului, sabia iese din gura Lui, in timp ce pe coapsa Isi poarta titlurile Sale. Acest ultim punct ar putea face referire la caracterul pacifist al guvernarii Sale.
     Aceleasi titluri sunt mentionate in Apoc. 17:14, dar intr-o ordine inversa: "Domn al domnilor si Imparat al imparatilor". Se pare ca titlul de "Imparat al imparatilor" se raporteaza la demnitatea lui Hristos ca monarh, ca suveran suprem, care este mai presus de toti ceilalti guvernanti. Titlul de "Domn al domnilor" exprima fara indoiala ca Domnul Isus este El Insusi in mod absolut autoritatea suprema. Si este cu siguranta semnificativ ca in 1 Tim. 6:15, Dumnezeu sa fie descris ca atare cu aceste titluri. Aici, Domnul Isus este Cel care le poarta. Dar cine ar putea sa descrie aceasta Persoana unica, pe Domnul nostru Isus Hristos!
     Nu bucuram la gandul ca Acela, a carui stapanire este, astazi inca, larg respinsa, se va manifesta intr-o zi ca potentatul suprem. Toate puterile, stapanirile si autoritatile Ii vor fi supuse, si orice limba va trebui sa recunoasca  "spre gloria lui Dumnezeu Tatal, ca Isus Hristos este Domn" (Filip. 2:11). Lumea proclama inca astazi : "Nu avem alt imparat decat pe Cezar!". Dar momentul este aproape, cand Ii va fi data toata puterea. Stapanirea Sa suprema va fi atunci nelimitata si eterna. In judecatile care vor instaura stapanirea Lui si in timpul domniei Sale de o mie de ani, El va arata ca credinciosia si adevarul, precum si suveranitatea Sa absoluta Ii apartin de drept. Fie ca Numele Sau sa fie foarte inaltat si glorificat de noi, care suntem ai Sai!

   
   
     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze